ראיון בלעדי עם חיים ברוידא – “אני ראש העיר של כולם”

ראיון בנעלי בית עם ראש העיר – מדוע כל כך הרבה ראשי רשויות מגיעים לחקירות במשטרה, המשבר הכלכלי של רעננה, חילופי השלטון, מערכת החינוך לאן והאהבה לבעלי חיים – הכל בראיון המלא עם חיים ברוידא

 

חיים ברוידא ראש העיר רעננה. רק חצי שנה בתפקיד ובעיר מרגישים היטב את הנוכחות שלו. הוא טעון באנרגיות. עובד כל יום ברציפות משעה 7 בבוקר ועד 11 בלילה, בלי הפסקת מנוחה אחת.

רעננה ידעה מערכת בחירות סוערת ויצרית. בניגוד לפרשנויות והילכי הרוח בפוליטיקה המקומית, הצליח ברוידא לאחד בין כל יריביו הפוליטיים במערכת הבחירות ובנה קואליציה מאוחדת. אפילו חידש את האמון עם יריבו המר בבחירות איתן גינזבורג שכיהן כראש העיר בעקבות פרישתו המוקדמת של זאב בילסקי.

חיים (61) נשוי לדוריס ואבא לבן, עטר וליעד. כל חייו מתגורר ברעננה. הוריו חנה וזלמן ברוידא ניצולי שואה, הגיעו למושבה מיד לאחר הכרזת המדינה וכאן פתחו את חנות השעונים והתכשיטים הראשונה.

לאחר שירות צבאי בצנחנים השתחרר ברוידא מצה”ל בתפקיד מפקד פלוגה. כקצין בדרגת סגן, נפצע ביומה השני של מלחמת לבנון הראשונה. לאחר תקופת שיקום, חזר לשרת במילואים ונמנה על צוותי הקצינים הראשונים שבנו את תורת פיקוד העורף בעקבות לקחי מלחמת המפרץ. ברוידא סיים בהצטיינות קורס פו”מ למילואימניקים ופעמיים נבחר לקצין מצטיין ביחידתו. לפני כ- 4 שנים השתחרר ממילואים בדרגת סגן אלוף ובתפקיד ראש מטה אוכלוסייה.

לפני שרגלו דרכה בפוליטית המקומית, עבד חיים ברוידא 27 שנים כעיתונאי בעיתון “ידיעות אחרונות”. תחילה כעיתונאי באזור השרון ועד למעמד הבכיר של ראש הכתבים בעיתון ויו”ר ועד העיתונאים. ברוידא היה חבר בצוות ההקמה של הרדיו האזורי רדיוס 100 אף אם ושידר בו במשך שנתיים. כמו כן היה חבר בהנהלת האיגוד הארצי של עיתונאי ישראל. שימש יועץ לרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו בבחירת הזכיינים לרדיו האזורי ודירקטור ברדיו האזורי. בשנת 1995 הוענק לו פרס איגוד העיתונאים ורוטרי ישראל “לעיתונאי שבכתיבתו תרם לחברה ולקהילה”. במשך 14 שנים פירסם ברוידא טור אישי במקומון “על השרון” (כיום ידיעות השרון) שעסק ברובו בהילכי הרוח ברעננה.

את הקריירה הפוליטית ברעננה החל בשנת 2003, כשהתמודד במסגרת רשימה עצמאית. הוא הפתיע רבים כשזכה בשני מנדטים למועצת העיר. חיים ברוידא בחר מרצון לשבת באופזיציה והיה יו”ר של מספר ועדות, בהן ועדת הביקורת.

לאחר פרישתו הראשונה של זאב בילסקי בשנת 2005, התמודד ברוידא לראשות העיר מול נחום חופרי. זו הייתה מערכת בחירות קשה ויצרית. לפני כשנה חשף עיתון “ידיעות אחרונות” בכתבת תחקיר במוסף 7 ימים, כיצד פעלו קמפיינרים שייצגו את מתחריו של ברוידא והפיצו עליו ועל משפחתו כזבים שהיו לו לרועץ ביום הבחירות, בו הפסיד בפער קטן של קולות. בשנת 2008, בחר ברוידא לקחת פסק זמן מהמערכת הפוליטית. ב-2013 היה ברוידא מחוזר על ידי זאב בילסקי שחזר להתמודד על ראשות העיר ובסוף הוא בחר להצטרף כמספר 2 ברשימתו של ראש העיר באותם ימים נחום חופרי. בילסקי ניצח בבחירות ולפני כשנה עזב בפעם השנייה.

בבחירות 2018, בסיבוב שני, גבר ברוידא על ראש העיר איתן גינזבורג: 58.6% מול 41.4%.

למרות מערכת בחירות רצופה בהשמצות, קרא ברוידא מיד לאחר זכייתו לכל יריביו לחבור לקואליציה למען רעננה. בניגוד לציפיות ולפרשנויות, הצליח לאחד סביבו 15 חברי מועצת עיר מתוך 19 חברים המכהנים בה.

בחצי השנה מאז נכנס לתפקידו מספרים עובדי עירייה כי חיים ברוידא מעמיק אחיזה, מראה אכפתיות, מדיניות של דלת פתוחה, מוסר עבודה גבוה ורוח של עבודת צוות. בעירייה בוצעו ומתבצעים שינויים בתפיסת הניהול והשירות לציבור ובמרבית האגפים הוחלפו מנהלים ותיקים בכוח אדם חדש. במקביל בחר ברוידא למנכ”ל העירייה את אריאל הילדסהיימר והשילוב ביניהם מצויין. מידי סוף שבוע בפרופילים האישיים בפייסבוק, משתף ברוידא את תושבי רעננה בסיכום אירועי השבוע שחלף. בשקיפות שטרם נראתה בפוליטיקה הישראלית.

בסביבתו של ברוידא מספרים על איש ממוקד מטרה. עומד על שלו. לא מוותר על עקרונות. רואה רק את טובת העיר ומטמיע בעובדי העירייה עמידה בלוחות זמנים מאתגרים ומתן השירות המיטבי לתושב.

לוח הזמנים הצפוף של ראש העיר אילץ אותנו. לקיים את הראיון בביתו, בשעה עשר וחצי בלילה.

 

חצי שנה על כיסא ראש העיר. איך אתה מסכם את התקופה?

“זו שאלה שחוזרת על עצמה גם במפגשי רחוב. אני משיב בכנות שנהנה מכל רגע. זה שינוי מאוד משמעותי בחיי היום יום שהכרתי. ראש עיר הופך להיות דמות מפתח. אנשים רבים פונים ומבקשים סיוע. רואים בך בעל יכולות לפתור כל דבר ועניין. זה לא תמיד עומד במבחן המציאות. אבל מאוד משתדל לסייע ולפתור בעיות ומצוקות עד כמה שניתן. אני עובד משעה 8 בבוקר ברציפות ולא מסיים לפני 11 בלילה. המחוייבות לתפקיד רבה. ידעתי למה אני נכנס וגם המוטיבציה גדולה”.

 

לפי הפירסומים האחרונים עיריית רעננה מצויה במשבר כלכלי לא פשוט. תוכל לפרט?

“העלתי פוסט בנושא ואחזור ואומר. ידעתי טרם כניסתי לתפקיד שהעירייה נקלעה למשבר כלכלי. אבל רק כשנכנסתי לתפקיד הבנתי את עומק המשבר. היה חשש, שלא נוכל לשלם משכורות לעובדים. ההתנהלות הכספית הייתה בלתי אחראית. מתכונת ‘אחרי המבול’. הגענו למצב שבו מחצית מהתקציב השנתי משמש לתשלום משכורות לעובדי העירייה. בחברה פרטית זה על סף פשיטת רגל. החצי הנותר משמש בין השאר להחזר הלוואות. יש בעירייה מאות יועצים חיצוניים שמקבלים שכר. אנחנו עוסקים בימים אלה בבחינת ההתקשרויות איתם ועם רבים שאין בהם צורך נסיים את החוזה. מדובר בחיסכון של מיליוני שקלים. גם בתחום הייעוץ המשפטי אנחנו משלמים מעל ומעבר להגיון. גם פה עושים סדר מחדש. אגב, בכפר סבא בעירייה שגדולה מאיתנו מחזיקים צי של 150 כלי רכב בליסינג. אצלנו ברעננה אנחנו משלמים עבור למעלה מ- 260 כלי רכב. זה עול כבד על המערכת הכלכלית. כל מדיניות “מיקור חוץ” – מכרזים שניתנו לביצוע מחוץ לעירייה גרמו נזק כספי כבד. שילמנו עשרות מיליונים לשירותים של גורמים חיצוניים על עבודות ופעולות שניתן היה לעשות במסגרת היכולות של כוח האדם בעירייה. זה היה כסף מבוזבז. לדוגמה. ביצוע של מעבר לנכים (נגישות) לבית מוזה ברחוב תל חי. הערכת המחיר הייתה כ- 85.000 ש”ח. דרשתי בתוקף לבצע זאת עם כוח האדם שלנו בעירייה. זה עלה 20.000 ש”ח בלבד. ישנן דוגמאות רבות. גם ההחלטה להעביר את יום העצמאות לשטח הפארק הביא לחיסכון של מעל ל- 630.000 שקלים. הכסף הזה ישמש לעיבוי אירועי הקיץ. היום יודע כל ראש אגף בעירייה שלא אעבור לסדר היום אם עבודה שאנחנו מסוגלים לייצר בכוחות מקומיים תינתן לגורם חיצוני במחיר שמגיע לעיתים לפי עשר”.

 

חילופי השילטון בעירייה עברו כסידרם?

“אנחנו חיים בדמוקרטיה. הציבור אמר את דברו. טבעי שמעבר בין שילטון אחד לשני תמיד יהיו חריקות. בעיקר כאשר היה מתח גלוי באווירה ברעננה ביני ובין ההנהגה הקודמת. החלפת השילטון בעירייה ששלט פה כ- 30 שנה היה צעד נכון ומתבקש. תמיד נדרש לרענן את השורות. הצהרתי גם במערכת הבחירות שאני אעשה שינויים בפקידות הבכירה. אחרי שנים רבות בתפקיד ישנה עייפות החומר. עד היום איש מהבכירים לא פוטר. מי שהחליט לשים מכתב התפטרות פעל מתוך ידיעה שהגיע הזמן לחילופי משמרות או שהרגיש שלא יכול לעמוד בתכנים ונורמות חדשות שאני מביא. אני מתכוון להכניס אנרגיות חיוביות למנגנון העירוני. לצערי ישנם עוד פקידים וגורמים בעיר שטרם השלימו עם תוצאות הבחירות ומנסים מידי פעם לחבל או לפגוע בתהליכים. גם להפיץ שמועות שוא. זה גל שיעבור. אני לא מתרפס ולא מתחנף. בסוף כולם יפנימו שזה עידן שונה בעירייה והנהגה שנבחרה כדי להביא סדר יום חדש. יש בעירייה עובדים מצויינים ומסורים. כולנו ביחד נביא את העיר להישגים ולאיכות החיים הכי גבוהה”.

 

במערכת הבחירות היו תלונות על חזות העיר. ליכלוך ומפגעים. אתה נערך לשפר את התחושה של התושב?

חזות העיר היא בראש מעייני. יש הרבה מה לשפר. מאז כניסתי ללישכת ראש העיר רואים שיפור בניקיון. רחוק עדיין מהשאיפה והדרישות שלי. אבל נכנסנו להליך של חשיבה. של אירגון מחדש בכוח האדם וההתנהלות. ניר קריסטל כמ”מ וסגן ראש העיר הוא מחזיק תיק חזות העיר. בימים אלו ממש מיניתי את ערן רובין יוצא יחידת 8200 של המודיעין, לראש האגף. המשימה תוטל בעיקר על כתפיו. אנחנו בוחנים ציוד חדשני לטובת ניקוי העיר. בימים אלה מגבשים תוכנית לחלוקת העיר לשישה אזורים עליהם יפקח עובד עירייה שיהיה מעין אב שכונה. הוא יהיה בקשר רציף עם תושבי האזור ויעסוק בפיקוח על הגינון, על הניקיון, על טיפוח הגינות ובכל נושא ועניין לטובת שיפור איכות החיים של תושבי האזור שהוא ממונה עליו. אבל צריך גם לזכור שאת הליכלוך מייצרים בני אדם. לכן נצא גם בהסברה ונפעל לשנות תרבות של תושבים שעדיין סבורים שניתן להשליך אשפה ברחוב או להשאיר גללי כלבים על המדרכות ובגינות הציבוריות. תופעות כאלה אני לא אסבול. וכאן נפעיל אכיפה ודו”חות”.

 

מה היעדים המרכזיים שלך בראשות העיר?

“זו שאלה מורכבת והתשובה נרחבת. לקחתי על עצמי את תיק החינוך. אני רואה בחינוך את מוקד הפעילות המרכזי שלי בעיר, לצד היעד להפוך את רעננה לבירת הבינה המלאכותית באמצעות חברות ההייטק שנמצאות בעיר וחברות ההייטק שאני עושה מאמצים להביא לרעננה. זה הצירוף של חוסן כלכלי באמצעות ההייטק לצד החינוך שיהיה החוסן החברתי שלנו. בחינוך אנחנו מפעילים תוכנית אב לחמש שנים במסגרתן נשפץ את כל מוסדות החינוך בדגש על יצירת מרחבי לימוד חדשים בכל בתי הספר. מבחינתי תם עידן הלימוד בכיתות המסורתיות, של שולחנות בטורים. צריך לשאוף לעולם החדש. לשם אני מכוון ונפעל לתוכניות הכשרה והעשרה למורים וגננות כדי להטמיע את תורת החינוך החדשה בעולם גלובלי שהגבולות הולכים ומצטמצמים.

כראש עיר וכמחזיק תיק החינוך, אני מרגיש אחריות ומחויבות לכך שכל ילד יקבל קצת יותר ממה שהוא רגיל כיום ואולי מסלול חייו ישתנה למקום טוב יותר משהיה יכול להיות.

המסר שלי פשוט ואותו אני רוצה ליישם – כל ילד וילדה נולדים עם גאונות מסוימת. זה יכול להיות במתמטיקה, במוזיקה, בכדורגל, באומנות, במחשבים או כל תחום אחר. ברגע שמערכת החינוך שלנו תדע לזהות כבר מגיל הגן ולטפח כל ילד עם מאפייני החוזקה שבו, נעשה ילדים מאושרים ומוצלחים. גם התחייבתי להקים ברעננה בית ספר לילדים עם תסמונת אוטיזם ובית ספר ייחודי למחוננים”.

 

ואם נתמקד גם בנושא הכלכלי שהזכרת?

“מהפן הכלכלי, הקופה העירונית שלנו מתבססת כיום בעיקר על ארנונה ממגורים. רצוי שידעו התושבים שכל רשות מקומית בישראל מפסידה מארנונה ממגורים. העירייה במתן השירותים לתושב, מממנת כל יחידת דיור פי שניים בממוצע מתשלום הארנונה הניגבה עבור יחידת דיור. לכן אני אעשה הכל לייצר היפוך. להביא לרעננה חברות הייטק, תעשייה, מסחר ועסקים מהם נגבית ארנונה גבוהה יותר וכלכלית להתבסס על ההכנסות הללו לטובת איתנות העיר. כיום היחס בגביית ארנונה ברעננה עומד על כ- 55 אחוז ממגורים ו- 45 אחוז מתעשייה ומסחר. הנתון הזה צריך כאמור להיות הפוך. זה בהישג יד ונגיע לזה”.

 

לא חשבת שתוכל להתחמק משאלה על הנת”צ? מה קורה בנושא ?

“היתה לנו פגישה טובה מאד עם שר התחבורה ובהמשך עם צוותו. בינתיים כל משרדי הממשלה משותקים. הבחירות שניכפו עלינו משפיעות על קצב הדברים. לכן אין לי חדשות בשלב זה. אני כן יכול לומר שהנת”צ במתכונת שהובאה לשולחני עם היבחרי אינו מתאים לרעננה ועל כך יתנהל מאבק”.

 

הרבה עסקו בבחירות בנושא בניה לצעירים. יש סיכוי שזה יקרה ברעננה?

“סוגיה מאוד עצובה. במשך שנים הנושא של בניה לצעירים בעיר לא עמד על הפרק. בימים אלה אנחנו עוסקים בחיפוש שטחים לטובת בנייה לצעירים. יש אור בקצה המנהרה. לאחרונה מינו אותי ליו”ר ועדת מנהל מקרקעי ישראל בשילטון המקומי לאחר שהבעתי ביקורת גלויה על ההתנהלות של מנהל מקרקעי ישראל באדמות המדינה. חייבים שינוי בגישה ובתפיסת העולם. עלינו להוריד חסמים ולפורר בירוקרטיה כדי לאפשר לזוגות צעירים לרכוש דירה במחיר שפוי. בטח ברעננה שבה יוקר הדיור הוא מעל להישג ידם של זוגות צעירים”.

 

מה העמדה שלך לגבי בנייה של תמ”א 38?

“אני חד משמעי בעד תמ”א 38. מדובר בהחלטת ממשלה שנועדה להציל חיים מפני רעידת אדמה. אנחנו חיים באזור מועד לרעידת אדמה והבניינים המשותפים שניבנו ברעננה בשנות השבעים והשמונים לא ישרדו רעש אדמה. בשירותי במילואים שימשתי כראש מטה אוכלוסייה בפיקוד העורף. למדתי מקרוב על ההרס הצפוי מרעידת אדמה. התמונות מהטרגדיות בטורקיה שלאחר רעידות האדמה, לא השאירו מקום לספק. אני סבור כי רעננה נידרשת לעבור לתמ”א 38 במתכונת פינוי בינוי. גם במחיר של אישור קומה נוספת. אנחנו חייבים להביא לכך שבכל תמ”א חדשה ברעננה יהיו מקומות חניה תת קרקעיים לכל דיירים הבנין. זה ניתן רק בפינוי בינוי. היום המתכונת של חיזוק בנין ישן מבלי לייצר מקומות חניה רק מגדיל את בעיית החניה ברחובות. פינוי בינוי גם יאפשר התחדשות עירונית ויותר מרחב בצפיפות שבין בניינים”.

 

איזו בשורה יש לך לבעלי העסקים בעיר?

“אני יכול להגיד שברמה העסקית, עשינו את ההתקדמות הגדולה ביותר. כאמור אנחנו בשיאו של תהליך למיתוג רעננה כבירת הבינה המלאכותית. זה יעשה באמצעות מנהלת העסקים שבראשה עומדת עדי רייך הלוי שנבחרה לא מכבר לתפקיד. יצרנו מערכת יחסים קרובה עם חברות ההייטק ברעננה.

כחלק מהפעילות של בינה מלאכותית, נביא את רעננה להיות עיר חכמה מובילה בישראל. בימים אלה חתמתי על התקנת כ- 500 מצלמות שיפרסו ברחבי העיר. אנחנו פורסים סיבים אופטיים בכל מרחב העיר. הם יסייעו לקבלת נתונים, שמירה על הסדר והמצלמות החדשניות יגבירו את הביטחון האישי והמאבק נגד מכת הפריצות לבתים. אני פועל להאיר את מוקדי הבילוי והעסקים בכל רחבי רעננה. יצאנו גם לקמפיין ‘רעננים קונים ברעננה’ בשביל לחזק את הקשר בין התושבים ועסקים ברעננה ונקיים דיונים וחשיבה איך להגדיל את ההכנסות של בעלי העסקים, כולל ירידים ומבצעי מכירות.

הפעילות העסקית גם יצרה שיתוף פעולה קרוב עם האוניברסיטה הפתוחה. הם כאן כבר שנים רבות ומהפגישה הראשונה של עם בכירי האוניברסיטה היה ברור שאנחנו הולכים להעמיק את הקשר וזה יחלחל גם לשיתופי פעולה עם בתי הספר בעיר”.

 

במערכת הבחירות היה מתח בנושא היחסים בין דתיים לחילוניים בעיר. הסטטוס קוו ישמר כאן?

“אני ראש עיר של כולם. השאיפה שלי שכל תושב ברעננה דתי או חילוני ירגישו טוב בעיר. יש מרחב גדול לכל אחד לחיות על פי אמונתו ואורח חייו. מבלי לפגוע האחד ברגשות השני. אני גדלתי בבית לא דתי, אבל חינכו אותי לסובלנות. לאהבת חינם. מה שעלה בבחירות בעיר על מתחים בין דתיים לחילוניים היה לצרכי מערכת הבחירות בלבד. זה לא שיקף את האמת בעיר. אני נמצא בשטח שנים ומכיר את הילכי הרוח. בימים אלה עומדת להתכנס ועדה שהקמתי בה חברים מובילי דעה בציבור הדתי על כל גווניו ומובילי דעה מהצד החילוני ועליהם תוטל המשימה להגיע להבנות ולאמנה שתאפשר להמשיך ולנהל כאן מערכת יחסים המבוססת על הבנות ועל חיה ותן לחיות. מאוד מאמין שדיאלוג קבוע יאפשר להבין האחד את השני מבלי להגיע לחילוקי דעות. זה אפשרי ברעננה שלנו. לגבי הסטטוס קוו, כמו שהתחייבתי בקמפיין הבחירות – הסטטוס קוו במרכז העיר בשבת ובחג ישמר ובמעטפת ובאזור התעשיה יהיו מקומות בילוי עבור ציבור שאינו דתי”.

 

יש נושא שמעסיק את הציבור. יש לך הסבר מדוע כל כך הרבה ראשי רשויות נחקרים במשטרה?

“תתפלאי, אבל יש לי הסבר מדוייק. תוך תקופה קצרה בתפקיד גם הבנתי למה זה קורה. ראש רשות מקומית נמצא תחת לחצים ופניות מצד ציבור, כולל יזמים ואנשי מפתח בקהילה. חלק מהבקשות הן לגיטימיות. אבל יש פניות שהן מבחינתי חוצות את גבולות הטעם הטוב. בקשות שבאות מאנשים שתמכו בך פומבית ולכאורה הם מצפים למחוייבות כלשהי אליהם. לכן ראש רשות שאינו יודע לשים קווים אדומים לפניות ולבקשות שאינן לגיטימיות, נכנס למסלול שבו הוא מאבד את יכולת השיפוט העצמית. אני יודע שבסביבתי הקרובה ישנו כיום מעגל של תומכים מאוכזבים. שציפו בדרך כזו או אחרת לתגמול. אבל מי שלא הכיר אותי בעבר, לומד להכיר אותי היום. אני לא לחוץ, לא לחיץ, ולא נלחץ. לא אעשה אף פעולה או צעד שנוגד את החוק או מעגל פינות. נטו טובת העיר רעננה לנגד עיני”.

 

אז מה אתה אומר לאותם אנשים שהגדרת “מאוכזבים”?

“אין אף אדם שיכול לבוא ולומר שטרום הבחירות הבטחתי לו מראש תפקיד או הטבה כלשהי. מי שאומר דבר כזה פשוט אינו דובר אמת. טבעי שאני רוצה את האנשים הטובים ביותר סביבי. היו רבים כאלה גם במטה הבחירות שלי. מי שרוצה להתמודד במכרזים לתפקידים שמתפנים בעירייה ובעבר תמך וסייע לי, יכול לעשות זאת. אבל הבחירה שלו או שלה לא נתונים בידי. אני לא מתערב בהכרעה של חברי ועדת המכרזים. מי שמוכשר וטוב יבחר בלאו הכי בגלל הכישורים שלו ולא בזכות הקשרים שלו. זה מוטו עבורי”.

 

בעידן של היום גם הרשתות החברתיות הן חלק מסדר היום הציבורי. איך מתמודדים מול ההיקפים של שיח פתוח?

“אני בעד שקיפות והאחרון שחושש מביקורת. כל עוד היא באמת ביקורת בונה ולא הקנטה. אני אומר חד משמעית. הרשתות החברתיות ברעננה לא משקפות את דעת הקהל האמיתית בעיר. לצערי ישנם פורומים ברעננה שהשיח הוא אלים. מנהלי פורום שסבורים שאם אין ביקורת תוקפנית אז אין להם זכות קיום פשוט טועים. אני בא מעולם התקשורת ויודע גם לאזן בין תכנים של אמת וכאלה שנועדו רק לפגוע ולהכפיש. בעיר שלנו ישנו מיעוט שמוביל את הקו המיליטנטי. הרוב המוחלט של הציבור מאס בביקורת לשם ביקורת. הבחירות האחרונות בהם הייתי מושמץ ללא הרף ברשתות החברתיות והניצחון המוחץ שלי העיד, שהציבור לא מושפע. הציבור חכם ומפעיל את שיקול הדעת האישי פרטי שלו בכל הכרעה”.

 

אתה נשמע כועס כאשר אתה מדבר על הפורומים בעיר

“אני לא כועס. היום במבט לאחור אני מבין שהייתי קורבן לשיימינג. גם בפורומים וגם על ידי יריבים פוליטיים ברחובות רעננה. עשרות תושבים ועובדי עירייה שאני נמצא איתם היום בקשר שוטף, התנצלו בפני שנישבו בדעה שאני אדם קשה שמתלהם ופוגע. מי שהכיר אותי מקרוב ידע שאני בעל מזג נוח. אחרים פשוט הושפעו מבעלי אינטרס פוליטי שרצו לפגוע בשמי הטוב. היום בראש הפירמידה לאט לאט מכירים את חיים ברוידא האמיתי. סליחה שאני מדבר בגוף ראשון. אבל אני איש חם, אוהב אדם ומאוד קשור לבעלי חיים. תמיד התנדבתי למען הקהילה ועדיין עושה זאת”.

 

אתה נכנסת בסערה לתפקיד וגם התנצחת עם קבוצת תושבים מנוה זמר. מה קרה שם?

“נוה זמר היא שכונה חדשה. יקח עוד זמן עד שהבניה בה תסתיים. אבל היא תהייה שכונה מפוארת ויוקרתית. כאב לי שאחרי חודש ימים בתפקיד החליטה קבוצה של תושבים לייחס לי מחדלים של השילטון הקודם. זו הייתה מתקפה מתוזמנת ואגרסיבית ומי שמכיר אותי יודע שעלי זה לא עובד. אני לא אדם שניתן לכיפוף. גם מסרב להתרגש כאשר אין כל צדק בהתקפה עלי. ניהלתי פגישות מול ועד השכונה. הגענו להבנות. הכנו תוכנית פעולה ובה בעת באמצעות הרשתות החברתיות תקפו אותי כמה תושבים בשכונה כאשר היה ברור שהמניעים שלהם אישיים. זה עבר. כי לא היה לזה כל ערך ותכלית והרוב המכריע של תושבי נוה זמר הבינו שזה מיותר ולא מועיל”.

 

מאיזה חלק בעבודה אתה הכי נהנה?

“אין לי תשובה חד משמעית. נהנה מכל מרכיב בתוך העשייה. אבל המפגשים עם ילדי הגן ותלמידי בתי הספר בעיר זה מסוג ההנאות הכי גדולות שלי. אני מאוד קשור לילדים ובני נוער. ילד מביע את האמת. אם הוא אוהב אתה מרגיש את זה ואני מרגיש ויודע שילדים אוהבים אותי והם מרגישים שאני אוהב אותם”.

 

איך מתמודדים עם מאסה של פניות ובקשות תושבים?

“זה אכן קשה. כמו שכבר ציינתי רואים בי גואל לכל בעיה ובכל עניין, גם אם אינו קשור ישירות לתפקידו של ראש העיר. לעיתים מרגיש כמו פסיכולוג. אבל במובן החיובי. זו אולי הזדמנות גם להתנצל בפני אלו שאני לא מצליח לחזור אליהם בפרק זמן קצר. לנייד שלי נכנסות ביום כ- 100 שיחות ועוד הרבה יותֳר פניות לווטסאפ. ברור שאדם אחד לא יכול להשתלט על מאסה כזאת. לא ניתן להשיב לכולם. זה לא נובע חלילה מזילזול. אני מעביר פניות רבות לטיפול בידי מנהלות הלישכה שלי ואצל מנהלת פניות הציבור. ברור המקרים ניתן מענה”.

 

עקבתי אחרי פוסטים שלך וגיליתי אדם שמאוד רגיש לסוגיות של בעלי חיים.

“אכן זה מאוד קרוב אלי. נולדתי לזוג הורים שהייתה להם חמלה גדולה לבעלי חיים. אבי היה מאכיל מידי יום חתולים בחצר הבית. את זה ירשתי. בכלל אני יודע שאנשים שאוהבים בעלי חיים ניחנו גם בנתינה ואהבה גדולה לבני אדם. רוצה שיידעו שרעננה היא עיר שבה מכבדים בעלי חיים. תושבים רבים מגדלים בביתם כלבים וחתולים. אני מאוד מתחבר לזה וגם עשינו שינוי מהפכני במחלקה הוטרינרית לטובת שיפור איכות החיים של בעלי החיים במכלאות. הנחייה הגורפת שלי שאף כלב או חתול לא יומתו בגלל תפוסה מלאה. הווטרינר החדש ד”ר רוני וילדר עשה ועושה מהפכת שירות. הקמנו מרפאה. מתנדבים רבים באים לסייע. לי זה עושה טוב על הנשמה”.

 

הסתיימה שעה עם איש עסוק ומרתק.

הרבה זמן לא פגשתי מישהו שנהנה כל כך ממה שהוא עושה ואומרים שאנשים שאוהבים את העבודה שלהם, עושים אותה הכי טוב שאפשר.

יש לברוידא המון חלומות בשבילנו התושבים.

בהצלחה לו. בהצלחה לנו.

 

יש לכם חדשות לחלוק איתנו?
נגישות